serena26.reismee.nl

Skolan du Sverige

Hallo allemaal,

Vandaag was ik voor de eerste keer naar een school gegaan. Op deze school zitten leerlingen vanaf 10 jaar.een beetje raar eh.. Ik zei eerder dat je normaal niet verhuist naar een ander school zoals wij. Ik heb dit nagevraagd,maar ligt aan de school zelf. Deze leerlingen hebben de eerste en tweede graad op een ander school vervolgd. Weten jullie nog dat de scholen in Zwedennin verschillende graden worden verdeeld.

Even een opfrissing:

• 1 e graad zijn leerlingen van 1-6 jaar
  • 2 e graad zijn leerlingen van 7-9jaar
  • 3e graad zijn leerlingen van 10-12jaar
  • En dit gaat tot 9e graad en dit zijn leerlingen van 18 jaar.

Op dese school werden wij door leerlingen van 14 jaar rondgeleid. Wij hebben vanalles gezien. Er zijn veel verschillen. De leerlingen in Zweden krijgen lessen in gezondheid ( zij koken regelmatig) , krijgen veel technieklessen, maken kleren door te breien en te naaien en krijgen de normale vakken zoals tekenen, rekenen en in plaats van Nederlands krijgen zij natuurlijk Zweeds.

Op deze scholen heb ik gemerkt dat ze vooral samenvattingen maken aan de hand van eigen mindmaps. In groep 8 zul hier nog meer mee te maken krijgen. Naast het maken van mindmaps, maken de leerlingen tekeningen bij de gegeven uitleg. Ze hebben een les gehad over werkwoorden en maken hierbij een tekening. Ook hebben ze gisteren spreekwoorden geleerd. Bij deze spreekwoorden hebben ze tekeningen gemaakt. Dit kun je terugzien op de foto's. Ze maken bijna bijna alles tekeningen. Dit doen ze vooral om hun leerstof te kunnen onthouden. De samenvattingen die ze zelf maken, wordt ook hun toetsstof. Zij maken dus hun eigen samenvattingen en krijgen dit dus niet van de leerkracht. Wat vind je hiervan? Moeten wij dit meer gaan doen?

Vandaag liep ik mee met een meisje dat een profiel heeft gekozen waarbij ze meer tekenuren krijgt. Deze leerling tekent graag en krijgen ze extra uren. Op de foto's kun je enkele tekeningen zien die ze hebben gemaakt. De leerlingen hadden vandaag geen normale lesdag. 1x in de maand hebben de leerlingen een themadag. Tijdens deze dag mogen ze kiezen wat ze op deze dag willen doen. De een gaat de hele dag tekenen en de ander bouwtnde hele dag. Lijkt jullie dit leuk? Het is een soort project. De kinderen maken iets en gaan dit ook verkopen bij het gemeentehuis.

Jullie hadden ook de vraag of de kinderen dezelfde pauzetijden hadden als jullie. Op deze school waren de tijden erg verschillend. Dit komt ook omdat ze tijdens de lunchpauze warm eten krijgen. De leerlingen hebben op de school een lopend buffet. Vandaag hadden we mogen mee eten. Ik kon kiezen tussen vis in kerriessus, pastasalade met kip, gewoon verse salade, vegetarisch eten, brood , aardappelen enzovoort. Het eten was erg lekker. Heeft iedereen zoals ons dezelfde middagpauze, dan snap je dat je nog langer in de rij staat dan bij de ah, plus, jumbo, lidl enzovoort. Op de foto zie een je het lopend buffet.

Morgen, ga ik weer naar school toe. Ik ben benieuwd,

Tot de volgende blog!

groep 6

Hebben de kinderen in Zweden dezelfde vakken als wij op school? Het klinkt alsof ze heel veel tekenen? Zelf willen we ook wel een lopend buffet. Een dag onze eigen lessen kiezen klinkt erg leuk. De meeste kinderen krijgen liever een samenvatting van de meester of juf.

Komende week hebben we weer kindertheater. Onze klas treedt dan op. Omdat jij in Zweden zit zingen we misschien een liedje van ABBA. ABBA heeft ook een keer het songfestival gewonnen en dit is komend weekend weer op tv. Daarnaast lezen we waarschijnlijk een gedicht op over Zweden. Ons optreden moet iets met onze lessen te maken hebben, vandaar dat Zweden een goed thema is om mee aan de slag te gaan. Als jij leuke ideeën hebt, mag je die natuurlijk doorsturen.

Gegroet,

Groep 6