serena26.reismee.nl

Väskolan dag 2

God dag!

Hoe gaat het met jullie? Ik vind het super leuk om te horen dat jullie bij het kindertheater iets met het thema Zweden gaan doen! Jullie hebben super leuke ideeën bedacht. Het songfestival leeft ook inderdaad in Zweden. Het is hier erg populair, maar ik merk dat je geen Zweedse vlaggen ziet. Dit had ik namelijk deze week verwacht. Gisteren hebben mijn vriendinnen en ik het songfestival gekeken. Het was niet veel soeps, dus ik verwacht en hoop dat OGENE in de finale komt. Denken jullie dat zij in de finale komen? Morgen gaan wij het met de groep volgen. Het is misschien leuk om de kinderen te begroeten in de Zweedse taal voordat jullie een liedje van ABBA gaan zingen. In de fotoserie kun je enkele woorden herkennen en gebruiken. Als ik terug ben, gaan we in een les ook iets doen met de taal.

Gisteren ben ik naar de Nosabyskolan geweest waar ik inderdaad door de themadag veel gezien heb van het tekenen. Ze krijgen inderdaad verschillende vakken. Helaas vanwege de themadag gisteren, heb ik dit niet kunnen zien. Vandaag is een ander groepje naar deze school geweest, zij hebben verschillende lessen gezien. Het zijn de vakken die wij ook hebben, maar omdat het oudere kinderen zijn hebben zij ook de kooklessen en technieklessen.

Vandaag ben ik naar de Väskolan geweest. Op deze school zitten er kinderen vanaf 5 jaar tot en met de 9e graad is dus ongeveer 18 jaar. Mijn groepje en ik hebben een Nederlandse les gegeven aan de kinderen van 14 en 16 jaar. Helaas konden wij geen les geven bij jongere kinderen. Zoals jullie weten heb ik een Zweedse cursus gehad die jullie ook hopelijk aan het oefenen zijn. Lukt het trouwens bij jullie aan de hand van het filmpje? Ik heb daardoor ook ervoor gekozen om een korte Nederlandse cursus te geven aan deze kinderen. De kinderen kunnen tot en met twintig tellen en kunnen in het Nederlands begroeten en kunnen bepaalde stukken zeggen zoals: ‘ ik heet.. , ik woon in …Kristianstad, ik ben…jaar’. Ohja, vergeten te zeggen: tijdens het voorstellen hebben wij Maastricht kort geïntroduceerd en de stagescholen laten zien.

Na de introductieles hebben wij in groepjes gezeten. Ik schoof aan bij een groepje en hebben wij elkaar geïnterviewd. Ze stelden vragen aan mij en ik ook weer aan hun. De vragen die ik gesteld had, waren de vragen die jullie eerder in onze les hadden gesteld.

Het is toch trouwens spannend en leuk om een les te geven in het buitenland. Op zo'n moment merk je dat je vloeiend Engels moet kunnen praten zodat de kinderen je kunnen begrijpen. Ik vond dit wel erg spannend, maar gelukkig is het goed gegaan.

Na de pubers zijn wij even mogen kijken bij de jongst kinderen. Zij kunnen nog geen Engels dus om hier een les te geven is natuurlijk moeilijk. We hebben wel paspoorten met deze kinderen kunnen maken. Omdat dit een jongere groep is, hebben wij gekozen voor een andere soort paspoort dat beter bij hun leeftijd past. Het idee komt op hetzelfde neer zoals wij dat hebben gedaan. De kinderen vonden jullie tekeningen en paspoorten erg leuk. Ik heb jullie paspoorten ook aan de pubers laten zien. Ze herkenden meteen de klompen en de molens die jullie hadden getekend.

Een korte samenvatting van de interview:

De kinderen dragen op de scholen in Zweden geen uniform. Ze zijn juist blij dat dit niet hoeft. Ze vinden dat het dragen van hun eigen kleren hun eigen identiteit kunnen showen. Ze mogen zelfs in de klas petten ophouden. Hmm beetje raar dat laatste. Zouden jullie wel liever in uniform naar school komen? Waarom wel/niet?

Zoals ik al eerder hebben zij ook rekenen, taal enzovoort. Ze gebruiken ook methodes. Op deze school krijgen ze ook les hoe jullie dat gewend zijn. Na de instructie mogen de leerlingen ook in groepjes werken. Coöperatieve werkvormen zoals doe mee en vertel kennen de leerlingen en leerkrachten niet en wordt dus ook amper toegepast. Ze krijgen wel steeds 45 min les en dan gaan de leerlingen wisselen van eventuele lokaal en leerkracht. Vanaf 11 jaar krijgen de leerlingen les van wisselende leerkrachten zoals op de middelbare. De jongere kinderen krijgen wel les van 1 leerkracht. Ik heb gemerkt dat er ook amper gebruik wordt gemaakt van een energizer. Vandaag begonnen de leerlingen overigens om half 9 tot kwart over 3 en zitten met ongeveer 25 tot 30 leerlingen in de klas. Wanneer er meer dan 25 kinderen in een klas zitten, zijn er twee leerkrachten in de klas aanwezig.

Ohja …helemaaal vergeten…

De kinderen op de Väskolan lopen de hele dag op sokken of sloffen, zelfs de leerkrachten!!

Hoe vinden jullie de foto's en de video's? In de volgende fotosersie kun je weer foto's bekijken.

Morgen alweer de laatste dag om een school te bezoeken En vrijdag vliegen we alweer terug.

Tot morgen!




Reacties

Reacties

Jeroen

Beste Serena, Het klinkt allemaal erg goed. Ik zal morgen de blog weer met de kinderen lezen. In Alpenlanden lopen de kinderen en docenten ook met sloffen op school i.v.m. de hoeveelheid sneeuw.
Wel prettig dat er twee docenten in een klas staan als de groepsgrootte boven de 25 uitkomt.
Ik plaats morgen samen met de kinderen opnieuw een bericht.

Gegroet,

Jeroen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!