serena26.reismee.nl

Talar du svenska?

Välkommen in Sverige.

Vandaag 8 mei zijn wij naar de Hogeskolan geweest in Kristianstad. Het is een school waar je verschillende opleidingen kunt studeren. Wij zijn vandaag op bezoek geweest bij de opleiding waar de studenten ook leren om juf te worden.

Vanochtend zijn wij welkom geheten door Grunilla. Grunilla werkt als docent op deze opleiding. Zij geeft les aan de 'nieuwe juffen of meesters' zoals ik. Zij verzorgt ook ieder jaar de contacten met Nederland. Wij hebben ons voorgesteld en zijn samen gaan zitten in een lokaal. Ze verwelkomde ons nogmaals in het Zweeds. Nadat ze kort het programma heeft uitgelegd , kregen we een korte introductieles over Zweden en de Zweedse taal.

De Zweedse taal is een germaanse taal. De taal lijkt ook een beetje op het Nederlands. Weten jullie nog enkele woorden die wij een paar weken hebben geleerd? ....

Wie kan voor mij de titel vertalen? ....Probeer dit zonder hulp in te schakelen Iemand mag het ook niet voor zeggen..haha Zoals jullie misschien wel begrijpen heb ik een korte cursus Zweeds gehad. het is wel handig om deze woordenschat hier te gebruiken. Hopelijk gaat dit lukken. Ik ga dit morgen op een basisschool meteen uitproberen. Morgen geef ik dan ook de mooie werkjes aan de leerlingen die jullie voor de vakantie hebben gemaakt.

Ik krijg een cursus Zweeds, dus jullie ook! In het filmpje is de cursus te horen en te zien. jullie kunnen meedoen. Je leert vooral door het te beluisteren en te imiteren. Ik ben benieuwd of jullie het kunnen uitspreken. Gaan jullie dit proberen? Dat lijkt mij heel erg leuk! Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Na de korte cursus, gingen de studenten iets vertellen over het onderwijs. Zoals jullie al weten gaan de kinderen pas na school wanneer ze 7 jaar oud zijn. Op deze leeftijd krijgen de leerlingen al het vak Engels. Ze krijgen vooral het vak Engels zonder methode, maar gaan aan de hand van een brief een heel verhaallijn ontwerpen. Weten jullie nog mijn gezondheidslessen die ik eerder heb gegeven? Zo krijgen de leerlingen ongeveer het Engels aangeleerd zonder dat ze het door hebben. Ik heb al genoeg ideeën om weer een leuk project te ontwerpen en dit met jullie te kunnen uitvoeren. Er is hier gebleken dat de leerlingen beter onthouden en leren door samenwerken en leren door te doen en uit te proberen. Wat vinden jullie, willen jullie liever werken met projecten of met een methode? Ga deze discussie eens aan met Margriet of Jeroen. Ik ben benieuwd

Naast deze informatie kregen we nog te horen dat ze hier werken met verschillende graden. De kinderen in zweden zijn pas klaar met leren op hun 19e. In Nederland zijn jullie klaar met de basischool wanneer jullie 12 zijn. In Zweden is de onderbouw tot een leeftijd van 11 jaar, de bovenbouw begint wanneer ze 12 zijn en wanneer jullie naar de middelbare school gaan, gaan zij verder met de derde graad. De kinderen in Zweden verhuizen niet naar een andere school als ze 12 zijn. De leerlingen krijgen ook niet om de zoveel tijd een rapport, ze werken ook namelijk niet met cijfers maar met letters. De leraren letten hier vooral op de ontwikkeling, dus hoe je werkt en hoe je iets aanpakt. Punten tellen niet echt mee zoals wij het gewend zijn in Nederland. Een A is een 10 en een F is een onvoldoende. In Amerika worden punten ook weergegeven in letters. Heb je misschien wel eens gezien in een tv-programma op Disney XD.

Dit was vandaag, morgen tot en met donderdag ga ik drie verschillende basisscholen bezoeken. Morgen en overmorgen zullen jullie hier iets over lezen. Dan kan ik de vragen beantwoorden die jullie hebben bedacht. Inderdaad jullie vragen en werkjes heb ik meegenomen. Ik laat jullie hun reactie weten. Ik ben benieuwd naar morgen, jullie ook?

Ik ben benieuwd of de cursus bij jullie gelukt is.

God dag, adjö!


Reacties

Reacties

Margriet Dreuw

Hoi Serenen,
Bovenstaand stukje heb ik vanmorgen voorgelezen. De kids vonden het leuk. We zijn deze week in de klas bezig met milieuvervuiling, opwarming van de aarde en Greenpeace. Ze zijn er heel betrokken bij. Ze hebben een brief aan je geschreven. Dat was de taalopdracht. Onderwerp : vertel Serena wat je geleerd hebt over klimaat en milieu.. Die liggen hier nu. Misschien kan ik er een paar foto's van maken. Dan stuur ik je die later.
Doei, Margriet ebn de groeten van de kids van groep 6!

Marjolein Spee

Leuk om deze communicatie te volgen tussen jou en je klas! Gunilla heeft ons toen ook rondgeleid, geniet ervan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!